Svar: Cykelstol mv.

13. august 2009

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

De fleste børn vil i 9 måneders alderen være så stærke i ryggen og sidde så stabilt at de kan være med på cyklen i en cykelstol.

Det er vigtigt at vælge en stol, som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. Og det kan være en rigtig god idé at købe en frakkeskåner, som skærmer for hjulene og dermed beskytter barnets ben.

Stolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er mere sikkert, end hvis den kun er spændt fast til bagagebæreren.

Selerne til at spænde barnet fast i stolen skal være H eller Y formede - det er de mest sikre. Vælg en cykelstol, der er DS mærket. Det betyder, at stolen lever op til strenge sikkerhedskrav. Tjek at dit barns vægt passer med den vægt stolen er beregnet til at kunne bære.

Man kan også købe en barnestol, der kan sidde foran på cyklen, mange forældre synes det virker mere sikkert at have sit barn der, hvor man kan se sit barn og det skulle være sikkert nok at have sit barn foran på cyklen, men det kræver at man her lige gør sig nogle overvejelser:

1. Du skal sikre dig at monteringen af stolen ikke sker på styrepinden. Hvis cykelstolen ...

Annonce

... gøres fast på styrepinden, vil stolen følge med styret når man drejer og det gør kørslen meget ustabil og svarer til at man kører rundt med fyldte indkøbsposer på styret. Det dur ikke, når der er tale om sikkerheden af et lille barn :)

2. Så skal du sikre dig at der er afskærmning af hjulegerne, det gælder på forhjulet ligeså meget som på baghjulet. Jeg ved at firmaet Bobike tidligere har solgt dette ekstraudstyr ved siden af stolen og at det har været kritiseret, at det ikke var påmonteret stolen fra starten - stolen i sig selv, bør være sikkerhedsmæssigt i orden. Men er det ikke på, så bør du ofre at købe dette, hvis du altså ønsker en foransiddende cykelstol.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Forbrugerstyrelsen har sidst testet cykelstole i 2003 og der er jo sket rigtig meget på markedet siden da. Jeg er derfor sikker på at sikkerheden af stolene er anderledes i dag, men tjek op på ovenstående ting alligevel :)

Og så skal I naturligvis købe en cykelhjelm og det kan faktisk være lidt svært til så lille et hoved ... Prøv en god cykelforretning med et stort udvalg også til børn og så må I prøve de forskellige modeller og finde ud af, hvad der sidder bedst :)

Fortsat held og lykke, rigtig god tur!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.